MEGA LANCHE’S – FAZENDO MUITO COM POUCO NA ROCINHA
DOI:
https://doi.org/10.14211/regepe.v4i3.279Keywords:
caso de ensino, padrões emergentes, ausência de planejamento, marketing, empreendedorismoAbstract
Com base principalmente em entrevistas realizadas com os dois sócios, o presente caso de ensino em Administração narra o histórico da Mega Lanche’s, de André e de Jorge. O caso dá atenção a fatos particularmente relevantes para o empreendedorismo e a gestão de micro e pequenas empresas em um meio adverso, de baixo desenvolvimento socioeconômico. Evidencia, em especial, modos de se fazer muito com pouco, o valor das pequenas e impactantes inovações (ou inovações frugais) e como é possível um pequeno negócio, ao invés de empregar o planejamento, utilizar modos de se administrar e estratégias emergentes rumo ao sucesso. Na realidade abordada, a inovações são frequentemente ligadas a práticas de marketing e à geração de vantagem colaborativa com ações sociais feitas com intensa relação com a comunidade local. Apesar de sua importância, a administração pouco ou nada planejada, assim como tal modo de se praticar o marketing e se gerar vantagem colaborativa, é ainda amplamente negligenciada na pesquisa e no ensino brasileiros.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
• 1. The author(s) authorize the publication of the article in the journal.
• 2. The author(s) ensure that the contribution is original and unpublished and is not being evaluated in other journal(s).
• 3. The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts expressed in the texts because they are the sole responsibility of the author(s).
• 4. The publishers reserve the right to make adjustments and textual adaptation to the norms of APA.
• 5. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication, with the work after publication simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
• 6. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
• 7. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access) at http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html
• 8. Authors are able to use ORCID is a system of identification for authors. An ORCID identifier is unique to an individual and acts as a persistent digital identifier to ensure that authors (particularly those with relatively common names) can be distinguished and their work properly attributed.